فریاد بی صدا

فریاد بی صدا

حرفی برای گفتن نیست..... !
فریاد بی صدا

فریاد بی صدا

حرفی برای گفتن نیست..... !

نگهداری و ترمیم اثار هنری

فرهنگ و دانستنیهای علمی و عملی برای نگاهداری و ترمیم آثار هنری

(7)

دکتر جاوید فیوضات

چگونه می‌توان پیچ‌های محکم‌شده را باز کرد؟ ماده گدازآور در لحیم‌کاری و شیشه‌گری چیست؟

 نقشه‌ها و مینیاتور‌ها را چطور روی مقوا سوار کنیم؟ برای دوام بیشتر قلم‌موها را چگونه نگاهداریم؟

ادامه مطلب ...

ویتامین ها

ویتامین ها 
ویتامین ها در بدن انرژی تولید نمی کنند یعنی درون خودشان انرژی ندارند اما در واکنش های تولید انرژی و واکنش های شیمیایی پیچیده بدن ، به عنوان کو آنزیم عمل کرده و باعث تسهیل این واکنش ها می شوند . پس همین جا متوجه می شویم که ویتامین ها نقش خیلی مهمی دارند چون با اینکه خودشان انرژی تولید نمیکنند ولی در نبود آنها متابولیسم طبیعی بدن انجام نمی شود و بدن نمی تواند به آن سطح از انرژی که مورد نظر است برسد . 
ویتامین ها انواع گوناگون دارند و هر کدام از آنها کار خاص و منحصر به فردی را در بدن انجام می دهند لذا کمبود هر کدام ا ز ویتامین ها باعث بروز بیماری خاصی می شود .


انواع ویتامین : 
ویتامین های K – A – D – E ویتامین های محلول در چربی هستندو بقیه ویتامینها محلول در آب هستند . مصرف زیاد ویتامین های محلول در چربی می تواند مضر باشد .
ویتامین K در روده توسط باکتری ها ساخته می شود و ویتامین D تحت تاثیر نور آفتاب در پوست ساخته میشود ولی بقیه ویتامین ها و مواد معدنی بایستی توسط غذا ها به بدن برسند .
ویتامین ها و مواد معدنی به وفور در مواد غذایی طبیعی ، سبزیجات و میوه های تازه یافت می شوند .


برخی از ویتامین ها ی مهم ، خواص و منابع آنها به شرح زیر می باشند : 

ویتامین ب1 : این ویتامین به ویتامین روحی بخش معروف است و در تقویت سلولهای مغزی موثر است . این ویتامین در متابولیسم کربوهیدرات ها در مغز نیز نقش دارد یعنی در متابولیسم آزاد شدن انرژی از کربو هیدرات ها نقش دارد . پس کمبود آن میتواند مشکلات عصبی از جمله عصبانیت و پرخاشگری را باعث شود . ویتامین ب 1 در مواد زیر موجود میباشند : غلات کامل ، حبوبات کامل ، انواع گوشت بی چربی ، سبزیجات تازه ، مخمر ها ، جوانه گندم ،تخم مرغ .
ویتامین ب 2 : این ماده به عنوان کوآنزیم نقش مهمی در متابولیسم انرژی ( آزاد کردن انرژی از گلوکز و اسید چرب ) دارد همچنین در حفظ سلامت غشاهای مخاطی موثر است . این ویتامین در مواد زیر موجود است : جگر ، قلوه ، شیر ،پنیر ،بادام زمینی ، مرغ ، ماهی ، کلم بروکلی ، سبزیجات و مخمر ها .
ویتامین ب 5 : در انتقال امواج عصبی در مغز نقش دارد ، باعث تسهیل در جذب کربو هیدرت ها از روده می شود ، باعث آزاد شدن انرژی از سه دسته ماده غذایی اصلی ( کربوهدرات ، چربی ، پروتئین ) می شود . این ویتامین در مواد زیر موجود است : غلات کامل ، غذاهای حیوانی ، حبوبات ، لبنیات و ...
فولیک اسید : دخالت در تقسیم سلولی (بخصوص گلبول های سفید و قرمز) ودخالت در خون سازی دارد . این ویتامین در مواد زیر موجود است : جگر ،سبزیجات ، پرتغال ، توت فرنگی ، موز ، طالبی ، غلات ، لوبیای پخته ، اسفناج خام ، کاهو ، کلم . و... 
ویتامین ب12 : باعث سلامت سیستم عصبی و مغزی می شود ، در خون سازی دخالت دارد ، باعث سنتز DNA می شود و بین ویتامین ها به محرک رشد معروف است . این ویتامین در میوه و سبزیجات یافت نمی شود ولی در جگر و گوشت ها، تخم مرغ ، شیر و صدف به مقدار زیاد وجود دارد .
ویتامین A : در سیستم بینایی نقش دارد ، در رشد بافت استخوانی و عصبی موثر است ، اشتها را تنظیم می کند ، به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک می کند ،در انسجام پوست خیلی موثر است . این ویتامین در مواد زیر موجود است : جگر ، هویج ، اسفناج ، گوجه فرنگی ، طالبی ، موز ، زرده تخم مرغ ، فر آورده های لبنی ، کره و مارگارین .
ویتامین C : در سنتز انتقال دهنده های عصبی مهمی مثل نور اپی نفرین و سروتونین در مغز دخالت دارد ، باعث سنتز کلاژن یا بافت همبند می شود ، در جذب و متابولیسم آهن و کلسیم دخالت دارد ، از تجزیه ویتامین های گروه B پیشگیری می کند. این ویتامین در مواد زیر موجود است : میوه جات و سبزیجات تازه ، مرکبات ، فلفل سبز و قرمز ، گوجه فرنگی ، توت فرنگی ، کلم بروکلی و جگر .
ویتامین D : در متابولیسم استخوان نقش دارد . منابع آن عبارتند از : نور آفتاب ، زرده تخم مرغ ، جگر ، ساردین و ...
ویتامین K : این ویتامین در متابولیسم کلسیم و انعقاد طبیعی خون نقش دارد . منابع آن عبارتند از : کلم ، گل کلم ، کاهو ، ماهی ، جگر ، گوشت ، تخم مرغ و غلات .

اموزش چند نکته در ارتباط با سنگ انتیک

 

 کوراسیون داخلی اتاق خواب با سنگ آنتیک
بعد از نصب سنگها، اتصالات و فضای بین سنگ ها را به وسیله کیسه بند کشی پر از ملات کنید. پرداخت بند کشی همیشه بخش پر کار نصب سنگ است . پس از حدود 30 تا 60 دقیقه و هنگامی که ملات خشک شد، لکه های ملات با استفاده از یک ماهوت پاک کن یا برس خشک و سفت ازبین خواهند رفت.
هنگام ایجاد یک بندکشی تور رفته سنتی، از یک چوب یا ابزار دیگر استفاده کنید.
هنگامی که بند کشی نمدار است از برس استفاده نکنید چون این کار باعث لکه دار شدن همیشگی سنگ ها می شود.

تمیز کردن سنگ آنتیک :
با گذشت زمان سنگ ها ممکن است کثیف شوند. این کثیفی ممکن است به وسیله محلول غلیط صابون یا شونده ها در آب و برس زبر پاک شوند. از برس سیمی استفاده نکنید چون به سطح سنگ آسیب می رساند همچنین سطوح سنگ را به وسیله اسید یا محصولاتی با پایه اسید تمیز نکنید. شستشو با فشار هم از طرف ما توصیه نمی شود.

تنظیم اندازه و شکل سنگ آنتیک : قطع کردن زائده ها :
ممکن است بعضی از سنگها برای حفظ وضیعت یکسان اتصال ها یا جایگیری صحیح هنگام نصب به برش یا تغییر شکل نیاز داشته باشد دقیق ترین برش ها به وسیله تیغه الماسه اره های گرد بر ( یا فرز ) حاصل می شوند و نمای پرداخت شده تری را ایجاد می کنند. می توان مانند کاشی کاری از یک تیشه یا گاز انبر با دهانه بزرگ نیز استفاده کرد.
ما پیشنهاد می کنیم تا لبه های بریده شده را در معرض دید قرار ندهیم هنگام برش و شکل دادن همیشه از عینک ایمنی و ماسک استفاده نمایید.

بکار بردن ملات برای سنگ آنتیک :
سنگها را از بالا به پایین دیوار نصب کنید. با این کار از ریخته شدن ملات روی سنگ های زیرین جلوگیری می کنید. از یک ماله بنایی برای پوشاندن سنگ ها با یک لایه نازک 1.25 سانتی متری ازملات استفاده کنید. همیشه هنگامی که سنگ را در جای خود می فشارید تکانهای آرامی
 

آماده کردن زیر سازی سطوح سنگ آنتیک : نصب روی بتن، سطوح بنایی.
در صورتیکه تمامی سطح عادی از رنگ، مواد ضد آب یا پوشش گچی باشد نیازی به استفاده از مش فلزی نیست. در صورت لزوم سطح را با فشار بشویید و آن را با یک برس سیمی خط بیندازید.

الگوی دلخواه سنگ آنتیک:
طراحی الگوی مورد نظر سنگ ها توسط چینش سنگهای نصب نشده در کنار هم قبل از شروع پروژه بسیار مفید خواهد بود. به اسن صورت به یک طرح متعادل از شکل ها، اندازه ها و رنگ های گوناگون سنگ خواهید رسید . همچنین برای دست یابی به ترکیبی بهتر و ظاهری طبیعی تر قطعات سنگ را از جعبه های مختلف انتخاب کنید.

مساحت سنگ آنتیک :
طول و ارتفاع ناحیه مورد نظر را در هم ضرب کنید.
تمام فضاهای باز مثل پنجره ها و درها را از این مقدار کسر کنید.
مقدار سنگ های گوشه ای ار از این مقدار کم کنید.


سطح سنگ آنتیک :
سنگهای ما می توانید روی هر سطحی که از نظر ساختار صحیح باشد بدون نیاز به پای بست، تیر اتصالی و یا هر گونه سازه پشتیبان نصب شوند.
سنگ ها را مستقیما روی سطح هر دیوار آجری تمیز ( آب بندی نشده،